7,5 км ново трасе между Мездра и Ботевград вече са пуснати за движение
Последните месеци работихме съвместно с изпълнителя, така че да облекчим максимално движението за българските граждани и да го пуснем преди Великденските празници. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков при откриването на 7,5-километрова отсечка от пътя Мездра – Ботевград. Участъкът беше пуснат за движение с български спортен автомобил, оцветен с националния трибагреник, който да тества трасето. „Служебният кабинет, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, строителният бранш ценим българското и начина, по който сами можем да си помагаме и да изграждаме необходимата ни инфраструктурата“, каза още регионалният министър.
Инж. Йордан Йонов – представител на изпълнителя, призова шофьорите да спазват ограниченията, така че всички да се прибират при семействата си.
Ловчанският митрополит Гавриил отслужи водосвет за безаварийно пътуване по новопостроеното трасе.
Гости на церемонията бяха заместник-министър Николай Шушков, областният управител на Софийска област Радослав Стойчев, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Венцислав Ангелов, инж. Десислава Паунова – член на Управителния съвет на Агенцията, кметове на населени места от региона, изпълнителният директор на „Геострой“ инж. Владимир Вутов, изпълнителният директор на „Геотехмин“ ООД Доминик Хамърс и др.
След нея, пред медии министър Шишков обясни, че се работи по трасето на пътя Видин – Ботевград между Видин и Ружинци. На финален етап, след взето от Министерския съвет решение, са отчуждителните процедури за необходимите за строителството терени в участъка Ружинци - Монтана. „Законът позволява и има обжалвания на оценките за стойността им. В момента сме в съдебна фаза. Очаквам до края на юни да завършат съдебните дела и след това да можем да дадем фронт за започване строежа в тази част“, каза министърът.
Въпреки проблемите, продължава модернизирането на останалата част от трасето между Мездра и Ботевград, каза още регионалният министър. И напомни, че се преработват проектите за пет кръстовища, така че те да бъдат на две нива, вместо на едно, както първоначално е било предвидено. „В момента сме на финала и предстои одобряване на подробните устройствени планове. Работи се, строителите не са спрели работа“, допълни той. „Надяваме се да можем да компенсираме процедурно времето и да може изпълнителите да имат възможността в рамките на около година и половина да завършат строителството в тази част“, каза министър Шишков.
Регионалният министър напомни, че определеното трасе между Монтана и Враца е било неподходящо и затова се прави ново проектиране. „Тази отсечка ще остане като последна, но това не означава, че не работим по нея. Всички части от пътя са на различен етап и по всички работим усилено.
Арх. Шишков обясни, че заради необходимост от извършването на взривни работи в близост до Мездра във връзка със строителството ще се наложи част от пътя да бъде затворена за движение. Прави се необходимата организация, тъй като трябва да бъдат осигурени обходни маршрути. Обсъждаме и със строителя, за да можем да го затворим в минимални срокове и да осигурим добър обход. Когато сме готови, ще информираме всички, посочи той.
Пред медиите Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики отбеляза, че са отстранени дадени през миналата седмица забележки във връзка с новооткрития участък и подчерта, че пътят не е писта и скоростта, с която трябва да се шофира е 90 км/ч.
Въведeната в експлоатация отсечка от пътя е част от Проекта за Лот 1, който предвижда модернизация и привеждане на съществуващия път I-1 (Е79) „Мездра – Ботевград“, от км 174+800 до км 194+122, до габарит на четирилентов път, с две обособени самостоятелни платна за движение с по две ленти, и с разделителна ивица (Г20). Отсечката представлява над 7 км обходни пътища на населените места Новачене и Скравена. Проектната скорост е 80 км/ч.
Участъкът обхваща пътния възел „Новачене”, при пресичането с общински път с. Новачене – с. Боженица, което е на две нива, с пътен възел тип „диамант”. След възела пътят продължава като обход, с изградени множество големи съоръжения – мостове на реките Рударка, Бебреш и Калница, няколко надлеза над изградения главен път, обслужващи пресичания с общински пътища.
Изградена е и площадка за отдих на км 191+582, при Скравена. Извършени са реконструкции на засегнати инженерни мрежи – водопроводи, напоителни системи, електро и газопроводи.