Купете е-винетка: bgtoll.bg

Информация във връзка с публикация в сайта „Медияпул“ относно АМ „Хемус“

10.05.2016 14:00
Информация във връзка с публикация в сайта „Медияпул“ относно АМ „Хемус“

Във връзка с публикация в сайта „Медияпул“ със заглавие „Търгът за магистрала "Хемус" прекратен по нареждане на ЕК“, пресцентърът на Министерството на регионалното развитие и благоустройството възразява по така поднесената информация, съдържаща неточности и неверни интерпретации на фактите. Написаното не отговаря на истината и представлява манипулативно навързване на събития, което създава неверни внушения.

 

Категорично не отговаря на истината твърдението, че процедурата е спряна по настояване на ЕК. Това е груба лъжа, непотвърдена от нито една българска или европейска институция.

Считаме за недопустимо волното интерпретиране на фактите и документите, когато те са публично достояние и тенденциозното им манипулиране с цел да се придаде достоверност на авторските съждения.

В ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020г. за изграждане на пътни проекти е предвидено приоритетно изграждане на лот 3 на АМ „Струма“, за което са предвидени средства в размер на 673 млн. евро от Кохезионния фонд на Европейския съюз и национално съфинансиране. В случай, че тези средства не бъдат изразходвани изцяло, беше предвидено останалите средства да бъдат използвани за изграждане на първите 60 км от АМ „Хемус“  от Ябланица до разклона Плевен-Ловеч. Предложената стойност в резултат на проведените тръжни процедури надвишава значително наличните средства по програмата. В резултат на това Управляващият орган на ОПТТИ с писмо изх. № 04-08-64/15.02.2016 г. е информирал НКСИП като възложител на обществената поръчка за строителството, че средствата не могат да бъдат осигурени от програмата. Имайки предвид важността на проекта за развитието на Северна България, правителството е стартирало действия за алтернативно осигуряване на средства за изграждането на обекта.

С Обявление ОП-32-ОБ-002/ 09.01.2015 г., регистрирано в АОП с № 641754 от 09.01.2015 г.  е открита ограничена процедура по обществена поръчка с предмет: „Проектиране и строителство за доизграждане на автoмагистрала „Хемус“ (етап 1) по обособени позиции: I-ва обособена позиция – участък от А2 (Ябланица) до III-307 и II-ра обособена позиция – участък от III-307 до II-35“.

Със свое Решение № ОП-32-РШ-006 / 14.12.2015 г., на основание чл. 83, ал. 4 от ЗОП възложителят е обявил класирането на участниците и е определил изпълнителите по всяка от обособените позиции на обществената поръчка.

След получаването на писмото на УО на ОПТТИ, с Решение № ОП-32-РШ-007/15.02.2016 г. изпълнителният директор на НКСИП, на основание чл. 39, ал. 1, т. 5 от ЗОП, прекратява процедурата за възлагане на обществената поръчка с предмет „Проектиране и строителство за доизграждане на автoмагистрала „Хемус“ (етап 1) по обособени позиции: I-ва обособена позиция – участък от А2 (Ябланица) до III-307 и II-ра обособена позиция – участък от III-307 до II-35“, а именно поради отпадане необходимостта от провеждане на процедурата в резултат на съществена промяна в обстоятелствата или при невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди.

Решението за прекратяване на процедурата е потвърдено като законосъобразно с Решение № 158 от 8 март 2016 г. на КЗК, като жалбите и на тримата жалбоподатели са оставени без уважение. 

Прекратяването на процедурата е законосъобразно, тъй като съгласно условията на процедурата по обществена поръчка и обявлението за откриването й, финансирането на дейностите в обхвата й е обвързано с предоставяне на средства от ОПТТИ.

По отношение на жалбата на „Щрабаг” следва да се има предвид, че тя се отнася до решението за откриване на процедурата, а не до решението за нейното прекратяване. И решението на КЗК, и решението на ВАС са постановени преди една година, като и двете решения са в полза на Възложителя. Двата случая са отделни казуси и при напълно различна фактическа обстановка.

Настояваме да бъде публикуването нашето опровержение, за да не се въвеждат читателите в заблуда.

Прилагаме цялата фактология и информация по въпроса:

С Решение № ОП-32-РШ-007/15.02.2016 г. изпълнителният директор на НКСИП, на основание чл. 39, ал. 1, т. 5 от ЗОП, прекратява процедурата за възлагане на обществената поръчка с предмет „Проектиране и строителство за доизграждане на автoмагистрала „Хемус“ (етап 1) по обособени позиции: I-ва обособена позиция – участък от А2 (Ябланица) до III-307 и II-ра обособена позиция – участък от III-307 до II-35“., а именно поради отпадане необходимостта от провеждане на процедурата в резултат на съществена промяна в обстоятелствата или при невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди.

В раздел ІV.2 от решението са посочени следните мотиви:

„При откриването на обществената поръчка, както е посочено в Раздел VI.2 от

публикувано обявление № 641754/09.01.2015 г. и в документацията за подаване на заявленията, както и във всички съобщения, свързани с провеждането, финансирането на обществената поръчка е било предвидено да се извърши по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 (ОПТТИ), поради което възложителят е включил редица изисквания за изпълнението на поръчката, свързани с одобрителни процедури от Управляващия орган на ОПТТИ, които не биха могли да се реализират, ако проектът не бъде финансиран по програмата. Участието на Управляващия орган е предвидено още в условията за представяне на заявление при първия етап на ограничената процедура, като в Приложение № 14.2. Специфични Договорни Условия се препраща към процедурите на оперативната програма при вземането на решения за удължаване на Времето за Завършване или увеличаване на Договорната Цена до повече от Максималната Договорна Цена (Под-клауза 3.5 [Решения]). В Под-клауза 14.6 [Издаване на Сертификати за Междинно Плащане] и в Под-клауза 14.7 [Плащане], също са предвидени изисквания за тяхното съдържание, които са обвързани с процедурните правила на оперативната програма. Видно от Клауза 21 [Одит и контрол], отново е предвидено значително участие на Управляващия орган при проверките и одитите по спазване съответните изисквания при извършване на дейностите по проектиране и строителството. Във втория етап на процедурата, възложителят е предвидил в Приложение № 6.3 към поканата за представяне на оферта, Раздел 18 „Публичност и комуникация”, в който са посочени дейностите, които следва Изпълнителят да извърши във връзка с изискванията на ОПТТИ.

В раздел ІV.5 от решението е посочено, че поръчката може да бъде предмет на повторно публикуване.

Видно от писмо на Управляващия орган на ОПТТИ с изх. № 04-08-64/15.02.2016 г. финансиране на обществената поръчка не може да бъде осъществено в рамките на приоритетна ос 2 на оперативната програма поради изчерпване на средствата за други проекти.

Предвид гореизложеното е налице хипотезата на чл. 39, ал. 1, т. 5 от ЗОП, а именно прекратяване на процедурата поради отпадане на необходимостта от провеждане на процедурата при невъзможност да се осигури финансиране за изпълнение на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди”.

Прекратяването на процедурата е законосъобразно, тъй като съгласно условията на процедурата по обществена поръчка и обявлението за откриването й, финансирането на дейностите в обхвата й е обвързано с предоставяне на средства от ОПТТИ.

Безспорно установено от фактите и документите е, че към момента на постановяване на решението за прекратяване е налице невъзможност да се осигури финансиране на дейностите в обхвата на поръчката със средства от предвидения в условията на процедурата източник ОПТТИ. Налице е  изрично волеизявление от УО по ОПТТИ писмо изх. № 04-08-64 / 15.02.2016 г., от което е видно, че е налице невъзможност да се осигури финансиране на дейностите по обхвата на поръчката със средства от предвидения в условията на процедурата източник ОПТТИ.

Към момента на постановяване на решението за прекратяване на процедурата е налице официално писмо от управляващия орган на ОПТТИ изх. № 04-08-64 / 15.02.2016 г., с което Възложителят е уведомен, че финансиране на проекта за изграждане на АМ „Хемус“, етап 1 по ос 2 на ОПТТИ не може да бъде осигурено. Това обстоятелство изпълнява напълно хипотезата на чл. 39, ал. 1, т. 5 от ЗОП, при която възложителят е задължен да прекрати процедурата по обществена поръчка при невъзможност за осигуряване на финансиране за изпълнението й поради причини, които възложителят не е могъл да предвиди. Същевременно това представлява и съществена промяна спрямо обстоятелствата, при които е открита процедурата, доколкото уведомлението от УО по ОПТТИ, че проектът – предмет на процедурата по обществена поръчка – не може да бъде финансиран от програмата, поставя Възложителя във фактическа невъзможност да изпълни насрещните си задължения за плащане по евентуално сключени договори за изпълнение на поръчката. Именно с оглед на това е предвидена законодателна възможност за прекратяване на процедурата, което е направено от възложителя.

Решението за прекратяване на процедурата е постановено повече от 1 година след решението за откриването й при напълно различна фактическа обстановка от тази при обжалване на решението за откриването й и развитите съображения за липса на финансиране към онзи момент.

При откриване на процедурата съгласно обявлението и документацията за участие е предвидено финансирането на дейностите в обхвата на поръчката да се извърши със средства от ОПТТИ. Съгласно условията на ОПТТИ проектът за реализиране на автомагистрала „Хемус“, Етап 1 е предвиден за финансиране по Ос 2 „Развитие на пътната инфраструктура по „основната” и „разширената” Трансевропейска транспортна мрежа” в случай на наличие на средства в бюджета на програмата (стр. 54 от официалния текст на ОПТТИ). Процедурата по обществена поръчка е открита на 09.01.2015 г. Към този момент момент не е бил подписан нито един договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ос 2 на ОПТТИ, чрез която се финансират проекти в областта на пътната инфраструктура. Към този момент не са били известни стойностите на предоставената безвъзмездна финансова помощ нито за Лот 3.1, Лот 3.3 и тунел „Железница“ от автомагистрала „Струма“, нито за западната дъга на Софийски околовръстен път, чието финансиране е прехвърлено от Оперативна програма „Транспорт“ и програмен период 2007 – 2013 към ОПТТИ.

Решението за откриване на процедурата по обществена поръчка e било предмет на обжалване от страна на „Щрабаг”. В подадената жалба едно от развитите съображения е за липса на осигурено финансиране при стартирането на процедурата. Както в становището на Възложителя по тази жалба, така и в решенията на КЗК № 198 / 11.03.2015 г. и на ВАС № 6624 / 05.06.2015 г. е възприето, че липсата на осигурено финансиране е порок, който засяга законосъобразността на решението за стартиране на процедурата. Предвиждането на финансиране на проекта в рамките на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 (ОПТТИ) въз основа на съдържанието на самата оперативна програма, извършените действия по предварителен контрол на документацията от УО по ОПТТИ и осъщественият контрол от страна на АОП са възприети и на двете инстанции като необходимите достатъчни гаранции за законосъобразност на решението и предвидените в него и в документацията за участие условия по процедурата, част от които е източникът на финансиране. Установено е, че проектът е предвиден за финансиране по ОПТТИ при определени условия, които не са преклудирани към датата на откриване на процедурата по обществена поръчка. Поради тези съображения, възприети от Възложителя при откриването на процедурата, посоченият в обявлението за поръчката източник на финансиране е именно ОПТТИ, без към този момент да е сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за проекта. В касационното решение на ВАС съдът изрично е приел следното: При разглеждане на възраженията, съдът приема съдържащата се информация в становището на възложителя, кореспондираща изцяло с историята на АМ "Хемус", отразена на неговия сайт, както и принадлежността на тази магистрала към Европейската пътна мрежа. Приема и обстоятелството, че досегашните извършени работи по "Хемус" са финансирани със средства, предвидени в действащите по ОП "Транспорт" 2007-2013 година от Кохезионния фонд. Приема и данните, съдържащи се в ОПТТИ, където са описани приоритетните за финансиране инфраструктурни проекти и е посочено, че процесният първи етап от "Хемус" ще бъде финансиран в случай на наличие на средства в бюджета на оперативната програма. Счита за съществено обстоятелството, че с решението на възложителя за откриване на процедурата от 9.01.2015 година, респективно с утвърдените с него обявления и конкурсна документация ясно, категорично, последователно и безпротиворечиво е определено, че финансирането на проекта, предмет на поръчката и сключения в резултат на нея възлагателен договор е обвързано със средства на оперативната програма. Така в обявлението, раздел ІV.2), озаглавен "Информация относно средства от Европейския съюз" е посочено, че поръчката е във връзка с проект, финансиран с такива средства и то именно от програма ОПТТИ 2014-2020 година. Начинът на финансиране предопределя и останалите детайли от самата процедура: извършване на предварителен контрол от страна на АОП с правно основание чл.19, ал.2, т.22 ЗОП, участие на Управляващия орган; прилагане на условията на ФИДИК, начинът на разплащане, изготвянето на отчетите за напредъка; приемането на дейностите и всички особени изисквания, въведени при реализацията на проекти със средства по европейски програми. След като възложителят изцяло е обвързал процедурния проект с такова финансиране, то той може да го започне и довърши по начина, определен в параметрите на настоящия възлагателен договор само при обезпечаването на средствата.

От изложените мотиви на съда, се налагат следните категорични изводи:

Финансирането на обществената поръчка е обвързано с ОПТТИ; Решението на възложителя за откриване на процедурата при все още неосигурено финансиране, но ясно определен източник на такова, е законосъобразно.

Позицията на възложителя е изцяло последователна: към момента на откриване на процедурата е предвидено финансирането й да се осъществи изцяло или частично по ОПТТИ въз основа на съдържанието и условията на самата оперативна програма, като към този момент не е била договорена или разпределена каквато и да е част от бюджета на програмата по ос 2, по която се финансира строителството на пътни инфраструктурни проекти. След постановяването на решението за избор на изпълнители в процедурата са налице нови обективни обстоятелства – сключени договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмата и разпределени бюджети за конкретни проекти, въз основа на което УО по ОПТТИ е издал уведомително писмо до НКСИП, че не може да бъде осигурено финансиране на проекта по Ос 2 на програмата. Поради това принципът на последователност и предвидимост по чл. 13 от АПК не е нарушен.

С Решение № 158 от 08.03.2016 г. КЗК е потвърдила законосъобразността на решението на Възложителя за прекратяване на процедурата и е оставила без уважение жалбите и на тримата жалбоподатели- от ДЗЗД Обединение „АМ ХЕМУС ЛОТ 1“, от Обединение „ПСТ ХЕМУС 2“, „ТАШЯПЪ ИНШААТ ТААХХЮТ САНАЙИ ВЕ ТИДЖАРЕТ" АД.

Видно от мотивите на КЗК, съдържащи се в решението, е че прекратяването на процедурата е законосъобразно именно поради липса на посочените в ЗОП основания. 

Решението на КЗК е обжалвано от „ТАШЯПЪ ИНШААТ ТААХХЮТ САНАЙИ ВЕ ТИДЖАРЕТ" АД пред ВАС. С Определение от 7 април 2016 г. и при спазване изискванията на чл. 22, ал. 1, т. 5 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК съдебният състав на ВАС се е отстранил от разглеждане на делото, с оглед спазване принципите, установени в българското процесуално законодателство.

 
 

Актуална пътна обстановка
0700 13020

lima.api.bg