Програма ФАР Трансгранично сътрудничество
ПРОГРАМА ФАР
Програма ФАР е един от трите предприсъединителни инструмента, финансирани от ЕС, за подпомагане подготовката на страните-кандидатки от Централна и Източна Европа за членство в Съюза.
Програмата е създадена през 1989 г. за Полша и Унгария. Постепенно броят на страните, за които тя се прилага, се увеличава и до 2003 г. обхваща 10 държави: 8 от новите държави-членки на ЕС (Чехия, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Полша, Словакия и Словения) и България и Румъния. До 2000 г. страните от Западните Балкани (Албания, Босна и Херцеговина и Бившата югославка република Македония) също получават средства от ФАР. През 2001 г. за региона е създадена специална програма (CARDS), от която помощ получават и Хърватия, Сърбия и Черна гора.
Основните цели на ФАР са:
- Засилване на публичната администрация, така че тя да може да функционира ефективно в рамките на ЕС;
- Подкрепа за хармонизиране на законодателството на страните кандидатки с европейската система от правила (acquis communautaire), така че да се намали нуждата от преходни периоди след присъединяването;
- Подкрепа на икономическото и социално сближаване.
ФАР ТРАНСГРАНИЧНО СЪТРУДНИЧЕСТВО (ТГС)
Програма ФАР Трансгранично сътрудничество (ТГС) е създадена през 1994 г., за да подпомогне развитието на граничните региони на страните-кандидатки и да ги интегрира по-тясно в ЕС. Една от дългосрочните цели на ФАР ТГС е да ускори икономическото сближаване на страните-кандидатки с ЕС по балансиран начин, който предотвратява възникването на периферни икономически зони и да подготви страните кандидатки за участие в програмата INTERREG на ЕС.
От 2000 до 2003 г. средствата по ФАР ТГС за България възлизаха на €163 милиона годишно, което представлява около 10% от общия бюджет на ФАР. През 2003 г. беше създадена инициативата “Външни граници” на стойност €33 милиона, насочена към подкрепа на инвестициите за укрепване на външните граници на ЕС след разширяването и подготовка на страните-кандидатки за участие в програмите тези по линия на новата Европейска политика на добро съседство.
Институционално управление на Програма ФАР.
Програма ФАР- ТГС е много секторна програма включваща: транспорт, околна среда, комуникации, икономическо развитие, социално развитие и земеделие.
Двете основни цели на Програма ФАР-ТГС са:
- да се подпомогнат граничните региони в преодоляването на специфичните за развитието им проблеми, възникнали поради относителната им изолация по отношение на националната икономика;
- да се стимулира сътрудничеството от двете страни на границата, като се установят връзки между регионалните пътни мрежи и тези в европейски мащаб.
Национална агенция “Пътна инфраструктура” (НАПИ) работи по две пред-присъединителни програми на Европейския съюз – ФАР Трансгранично сътрудничество(ТГС) и ИСПА, които съ-финансират безвъзмездно пътните проекти.
По изпълнение на пътните проекти, съ-финансирани по Програмите ФАР–ТГС ролята на Изпълнителна Агенция изпълнява МРРБ, а Национална Агенция “Пътна инфраструктура” (НАПИ) е бенефициент на проектите и също изпълнява специфичната роля на “Възложител” по условията на ФИДИК Договор за строителство – Общи и Специални условия, т.е. управлява инвестиционния процес по отношение на техническите параметри на проектите. НАПИ управлява пътните проекти по: Програма ФАР-ТГС с Република Гърция и Програма ФАР-ТГС с Република Румъния. С подписването на Финансов меморандум 2004 стартира и Програма ФАР-ТГС с Република Турция.
Програмата с Гърция започна с подписването на Финансов меморандум (ФМ) 98 за изпълнение на три пътни проекта. Съфинансираща институция по Програма ТГС с Гърция е Европейска Инвестиционна Банка, чрез държавно гарантиран кредит в размер на 40 млн. Евро. В края на 2006 г. беше завършен и пуснат в експлоатация обект: Лот 1 “Рехабилитация, усилване и подобряване на път Е79 Даскалово – Дупница”, който включва изграждане на 19 км от бъдещата АМ Струма и 22 км рехабилитация на съществуващия път, финансиран от кредита на Банката и националния бюджет.
Проекти, финансирани със средства от държавния бюджет
Проекти с приключили строителни работи
- ФАР - ТГС България - Гърция, ФМ 2005 - оттеглен от финансиране по Програма ФАР с ПМС № 259/30.10.2009 г. BG 2005/017-454.01.02 “Рехабилитация на път II-86 Соколовци - Смолян - Средногорци”
- ФАР - ТГС България - Румъния, ФМ 2005 - оттеглен от финансиране по Програма ФАР с ПМС № 259/30.10.2009 г. BG 2005/017-455.01 “Рехабилитация на път II-81, участък Монтана - Лом от км 102+388 до км 143+320,80”
- Програма ФАР ТГС България – Румъния, ФМ 2004 - оттеглен от финансиране по Програма ФАР с ПМС № 259/30.10.2009 г.
- ФАР - ТГС България - Гърция, ФМ 2004 - оттеглен от финансиране по Програма ФАР с ПМС № 259/30.10.2009 г. BG 2004 / 016-782.01.02 “Строителство на път ІІ-80 (Е-85) "Ново село - АМ "Марица" от км 0+000 до км 3+490
Проекти с прекратени договори за строителство, с прекратена процедура за избор на изпълнител и с проведена процедура, но неподписани договори
- ФАР - ТГС България - Гърция, ФМ 2002 - оттеглен от финансиране по Програма ФАР с ПМС № 259/30.10.2009 г. ЛОТ Б - BG2002/000.624.01.01 "Рехабилитация на път II-19 Разлог - Банско - Гоце Делчев - Садово" от км 36+570 до км 93+670,71
- ФАР - ТГС България - Турция, ФМ 2004 - оттеглен от финансиране по Програма ФАР с ПМС № 259/30.10.2009 г. BG 2004/016-715.01.02 Строителство на Път І-9 (Е 87) Малко Търново - ГКПП с Р. Турция от км 364+134.60 до км 367+665.95, вкл. доизграждане на обхода на гр. Малко Търново от км 2+732.37 до км 3+184.56 = км 364+134.60
- ФАР - ТГС България - Турция, ФМ 2006 - Проектът е включен в програма „Основен ремонт” на АПИ БГ 2006/018-385.01.01 Рехабилитация на път І-7, участък Ямбол – Елхово от км 265+190 до км 296+179
- ФАР - ТГС България - Гърция Път II-86: Рехабилитация и частична реконструкция на път II-86, участък Чепеларе - Соколовци и обход на Рудозем от км 80+200 до км 94+240 и от км 129+476 до км 135+574
- ФАР - ТГС България - Гърция, ФМ 2006 BG 2006/018-387.01.02 “Увеличаване на безопасността на път Е 79 Дупница – Kулата, от км 333+168 до км 429+268"
Приключили проекти изпълнени по Програма ФАР - ТГС
- ФАР - ТГС България - Гърция, ФМ 2001 ЛОТ А - BG0106.01 “Рехабилитация и частична реконструкция на път II-19 Симитли - Градево - Предела - Разлог" от км 0+000 до км 36+337
- ФАР - ТГС България – Гърция Лот 3 “Рехабилитация, усилване и подобрение на път І-1, Е 79, Дупница-Кулата”
- ФАР - ТГС България - Гърция, ФМ 2002 - - оттеглен от финансиране по Програма ФАР с ПМС № 259/30.10.2009 г. BG2002/000.624.02 "Строителство на втора тунелна тръба на пътен тунел на км 327 от път Е-79"
- ФАР - ТГС България - Гърция, ФМ - оттеглен от финансиране по Програма ФАР с ПМС № 259/30.10.2009 г. BG 2005/017-454.01.02 "Увеличаване на безопасността на път Е-79 Дупница - Кулата, от км 333+168 до км 429+268
- ФАР - ТГС България – Гърция Лот 4 “Рехабилитация, усилване и подобряване на път Е 80/85, Харманли – Свиленград”
- ФАР - ТГС България - Гърция, ФМ 2003 - оттеглен от финансиране по Програма ФАР с ПМС № 259/30.10.2009 г. BG 2003/000 – 630 02.01 “Път II-86 Строителство на подходен път към нов ГКПП Рудозем” от км 125+000 до км 134+867,26
- ФАР - ТГС България – Гърция Лот 5 “Строителство на подходен път Гоце Делчев – Драма”
- ФАР - ТГС България – Гърция Е79 Проучване и проектиране на АМ “София-ГКПП Кулата”
- ФАР - ТГС България – Гърция Изграждане на пътен тунел при ГКПП “Илинден”
- ТГС България – Гърция Лот 1 Е79 “Рехабилитация, усилване и подобряване на път пв. Даскалово – Дупница”
- ФАР - ТГС България – Гърция “Строителство на подходен път “Подкова –Маказа” до новия ГКПП между Р. България и Р. Гърция”
- ФАР - ТГС България – Гърция Изготвяне на технически проект за рехабилитация и частична реконструкция на път II-86 Соколовци-Смолян-Средногорци-Рудозем
- ФАР - ТГС България – Румъния “Рехабилитация на път II-29 от границата с Румъния /Негру Вода/ до гр. Генерал Тошево”
- ФАР - ТГС България – Румъния “Рехабилитация и частична рекострукция на път II-15, участък Мизия – Оряхово”
- ФАР - ТГС България – Румъния Изготвяне на технически проекти за рехабилитация на път ІІ-29 “Ген. Тошево – Добрич” и път /Е87/ І-9 “Границата с Румъния – Дуранкулак – Шабла – Каварна”
- ФАР - ТГС България – Турция Изготвяне на технически проект за рехабилитация и частична реконструкция на път I-7 Ямбол-Елхово, вкл. обход на гр. Ямбол